[Link til resultater er nederst]
Om APV’en
APV (arbejdspladsvurderingen) er lovpligtig og blev sidst afviklet i 2022. APV’en består af en del knyttet til fysiske arbejdsmiljø og en del knyttet til det psykiske arbejdsmiljø. Den psykiske del er en del af MTU’en og er anonym. I forhold til den fysiske del er der mulighed for at angive kommentarer, der ikke er anonyme, så AMO nemmere kan følge op på forhold i det fysiske arbejdsmiljø.
I forbindelse med APV er AMO forpligtet på at gennemgå resultaterne og lave en handlingsplan ud fra en vurdering af art og omfang af eventuelle problemer eller risici i arbejdsmiljøet, og dette følger nedenfor. Desuden skal der også ske en prioritering af eventuelle akutte problemer.
APV 2024 – fysisk arbejdsmiljø
ÅSG har som arbejdssted ikke mange akutzoner, dvs. fx produktion af farlige stoffer eller arbejdssituationer med høj risiko for alvorlige skader. Enkelte steder foregår der håndtering og opbevaring af farlige stoffer, og der er i årets APV én person, der angiver, at håndteringen af farlige stoffer ikke er i orden. AMO er allerede i gang med opfølgning på dette.
De overordnede resultater er gode. Der er et yderst begrænset antal, der angiver, at det fysiske arbejdsmiljø har medført sygefravær fra arbejdspladsen, og det overordnede resultat i de 9 kategorier er samlet set fint (se link til resultaterne nedenfor).
Især i forhold til rengøring og oprydning og temperatur/indeklima er der øget tilfredshed i forhold til den sidste måling i 2022. Sammen med ergonomisk arbejdsmiljø er den angivne tilfredshed med temperatur/indeklima dog på ca. 60%, hvilket kunne være bedre, så dette er der yderligere kommentarer til nedenfor.
I forhold til sikkerhed er der et mindre antal, der ikke kender dels til placering af sikkerhedsudstyr og kendskab til, hvad de skal gøre i forbindelse med brand og førstehjælp. Informationen omkring dette foregår på første skoledag, og størstedelen af respondenterne, der mangler information, er ansat i løbet af skoleåret. Som handleplan vil vi indføre som en del af informationen til nyansatte, at de informeres omkring sikkerhedsforhold, herunder fx placering af udstyr.
Ergonomisk arbejdsmiljø og temperatur/indeklima
De oplevede problemer med temperatur og indeklima – der især vedrører variationer i temperatur – skyldes især, at bygningen er en ældre bygning med ældre installationer og føringer (og en del ældre og ikke helt tætte vinduespartier), som kan være svær at styre i forhold til temperatur, især i forbindelse med kraftige temperaturstigninger eller -fald udenfor inden for kort tid. Styringen er blevet væsentlig bedre siden sidste APV, og det afspejles i en kraftig stigning i tilfredshed med temperatur og indeklima. Der vil fortsat være opmærksomhed i bygningsdriften på optimering og fastholdelse af stabiliteten i den oplevede temperatur. AMO vil desuden tage en samtale med de medarbejdere, der har fast arbejdsplads på skolen og oplever problemer, for at sikre, at den enkelte har handlemuligheder i forhold til fx at undgå træk.
En lidt større del af lærerpersonalet er gennem de senere år begyndt at arbejde flere timer på skolen, og det skaber større fokus på det ergonomiske arbejdsmiljø. Der er i APV’en kommentarer af forskellig karakter vedrørende forskellige arbejdssteder, og især opleves der øget behov vedrørende opbevaringsplads og plads på og omkring bord og arbejdssted, og en del kommenterer, at der ikke er tilfredshed med forholdene i undervisningslokalerne. Et lidt færre antal anfører problemer i forhold til at kunne indstille bord og stol og opnå hensigtsmæssig arbejdsstilling. Handlingsplanen for AMO er følgende:
- Arbejdsstederne for lærerpersonalet er overordnet set spredt ud på skolen, og der er kun i lokalerne på plan 100 og i Ulvens Hule indrettet arbejdspladser, der er velegnet til længerevarende, stillesiddende arbejde (hæve- sænkebord, større skærm mv.). De andre arbejdspladser er til arbejde i kortere perioder og nogle steder af anden karakter, og der kan ikke forventes de samme muligheder for fx indstilling af bord og stol. AMO vil prioritere den løbende kommunikation om arbejdspladsernes karakter, så indretning og forventninger i højere grad kan gå hånd i hånd.
AMO vil desuden på sigt arbejde for, at der etableres flere arbejdspladser til længerevarende, stillesiddende arbejde, hvor også støjforholdene er mere hensigtsmæssige.
- I forhold til opbevaring af materialer mv. vil AMO i løbet af efteråret 2024 medvirke til, at der etableres mere og mere varieret mulighed for opbevaring på sydgangen på plan 100. Der er ikke mulighed for etablering af yderligere opbevaringsplads i tilknytning til forberedelseslokalerne ved lærerværelset. Det vil bl.a. gå for meget ud over indeklima, herunder smuds- og renholdelsesniveau.
- Før Covid havde AMO desuden fokus på præparationslokalerne på skolens nordgang. Det er planen, at AMO genoptager dette arbejde, ligeledes under inddragelse af lokalerne på tværgangen på plan 200, især med fokus på status på de arbejdspladser, der forefindes her.
- AMO vil være undersøgende i forhold til de oplevede problemer med undervisningslokalerne, dvs. at AMO vil tage kontakt til de respondenter, der har svaret med lav tilfredshed i denne kategori. Det er planen, at AMO i løbet af efteråret 2024 vil have kortlagt, hvad problemerne vedrører, og hvilke løsninger, der kan/skal foranstaltes.
APV 2024 – psykisk arbejdsmiljø
Svarene i denne del af APV’en er anonyme, og hverken spørgsmål eller svar siger noget om, hvorvidt det oplevede relaterer sig til forhold mellem ansatte eller mellem elever og ansatte eller folk udefra og ansatte. Ligeledes vides det ikke, om besvarelserne relaterer sig til noget, der er overstået, eller om stadig opleves.
Uanset hvad, så er svar på spørgsmål om mobning og chikane og vold og trusler svar, der skal tages alvorligt, og som er vigtige at få håndteret. På grund af ovenstående forhold kan AMO ikke følge op gennem kontakt til enkeltpersoner som tilfældet er i forbindelse med den fysiske APV, så handlingsplanen for AMO er at appellere til, at man henvender sig til enten AMO eller ledelsen, hvis man har oplevet eller været udsat for mobning eller chikane eller vold eller trusler. Den konkrete plan for håndtering vil ske i et trygt miljø i samarbejde med medarbejderen og vil afhænge af den konkrete oplevelse.
Link til resultater for APV 2024: Klik HER.