I naturvidenskabelige grundforløb bliver du introduceret til naturvidenskab gennem et arbejde med grundlæggende elementer af naturvidenskab, hvor der lægges vægt på det sammenhængende i naturvidenskaben. I naturvidenskabeligt grundforløb inddrages eksemplariske og aktuelle problemstillinger kombineret med en oplevelsesorienteret og eksperimentel tilgang til omverdenen.
På Århus Statsgymnasium afvikles naturvidenskabeligt grundforløb i perioden fra skolestart til efterårsferien. Forløbet afvikles i mindst 2 af de 4 naturvidenskabelige fag (biologi, fysik, kemi og naturgeografi). I løbet af forløbet skal der afleveres to mindre rapporter og en større afsluttende rapport. I uge 43 afsluttes nv-forløbet med en mindre mundtlig prøve om den sidste rapport.
Forventninger/krav til elevernes udbytte af undervisningen i NV
Generelle forventninger
- begyndende forståelse for den naturvidenskabelige metode såvel den hypotetisk deduktive som den hypotetisk induktive metode
- træning i at læse simple diagrammer, tabeller og figurer
- træning i at udføre og dokumentere simple eksperimenter og ekskursioner
Specifikke faglige krav
Biologi:
Eleverne skal introduceres til:
- Vandets betydning for levende organismer.
- Vandforbrug/vandbalance hos planter og dyr.
- Respiration.
Fysik:
Eleverne skal introduceres til:
- Stoffers forskellige tilstandsformer (både makroskopisk og mikroskopisk).
- Temperaturskalaer.
- Densitet.
- Energi (varme) og energiomsætning.
Kemi:
Eleverne skal introduceres til:
- Begrebet ”en kemisk reaktion”.
- Afstemning af simple reaktioner.
- Ioner og molekyler samt sammenhængen mellem stoffers opbygning og blandbarhed.
- Stoffers forskellige tilstandsformer (både makroskopisk og mikroskopisk).
Naturgeografi:
Eleverne skal introduceres til:
- Vandets kredsløb (fordampning/fortætning).
- Vandbalanceligningen.
- Vandressourcer.
- Klima – temperatur – nedbør.